Commissie Oost-Europa Hulpgoedereninzameling najaar

05 oktober 2024

Beste Gemeenteleden,

Dit voorjaar hebben we gekozen om hulpgoederen en kleding in te zamelen voor de mensen in Oekraïne. De goederen zijn daar dit voorjaar in grote dankbaarheid ontvangen.

Ook dit najaar willen we opnieuw goederen inzamelen voor Oekraïne.

Nog steeds woedt de oorlog voort. Steeds meer mensen raken ontheemd en worden opgevangen in de vluchtelingenkampen en in kerken nabij de westgrenzen van hun land.

Als commissie hebben we daarom besloten om op D.V. zaterdag 9 november goederen in te zamelen voor mensen in Oekraïne die getroffen zijn door oorlogsgeweld. We hebben nog steeds contact met vrijwilliger Andrew Levchuk, werkzaam voor de stichtingen ‘Christians for Ukraine’ en ‘Lifebox’ die al vanaf het begin van de oorlog leiding geeft aan een depot gestationeerd in Polen. Daar heeft men inmiddels veel ervaring met het verzamelen van spullen, het samenstellen van (voedsel-) pakketten en het distribueren ervan naar plaatsen waar de nood het hoogst is. Op de websites van https://help.c4u.org.ua/ en www.lifebox.help kunt u meer informatie vinden. Wat kunnen de mensen in Oekraïne gebruiken?

De hulp die middels de organisatie LifeBox en Christians for Ukraine wordt gegeven betreft mensen die direct door de oorlog getroffen zijn. Mensen die verstoken zijn van voedsel en mensen die letterlijk geen dak meer boven hun hoofd hebben omdat hun huizen platgebombardeerd zijn.

Het is de bedoeling dat alle ingezamelde goederen volgens Europese wet- en regelgeving worden verpakt en gedocumenteerd. Alles gaat daarna naar een depot in Lublin dat in Polen ligt, dichtbij de Oekraïense grens. Daar worden levensmiddelen pakketten samengesteld van de aangeboden boodschappen. Vanuit Lublin worden de pakketten en ook alle andere spullen naar Oekraïne getransporteerd. Ze worden meteen naar plaatsen gebracht waar op dat moment de hulp het hardst nodig is.

We hopen dat we u met deze brief voldoende op de hoogte hebben gebracht van het feit dat we dit keer geen hulpgoederen naar Roemenië kunnen verzenden maar wel in Oekraïne ons steentje bij kunnen dragen om het leed door de oorlog daar wat te kunnen verzachten. Helpt u mee? Naast deze praktische hulp willen we u vragen te bidden voor onze Oost-Europese broeders en zusters met name in Oekraïne

Inzameling Hulpgoederen voor Oekraïne D.V. zaterdag 9 november

In de Sionskerk van 10.30 – 12.30 uur

Wat wordt er ingezameld?

Onderstaande spullen werden altijd al ingezameld maar ook nu nodig:

• Kleding: baby-, kinder-, dames- en herenkleding De kleding MOET gewassen zijn en heel!
  • Linnengoed: handdoeken, keukenlinnen, beddengoed
  • Schoolspullen: schriften, pennen, potloden
  • Speelgoed (schoon en compleet)
  • Kinderwagens, kinderbedjes, kinderstoelen, thermosflessen, kruiken
  • Matrassen en dekens (schoon!)
  • Diverse meubelen; keukengerei

Onderstaande spullen worden gebruikt voor het samenstellen van een LifeBox:

• Verzorgingsartikelen: shampoo, zeep, tandenborstel, tandpasta, papieren zakdoekjes, toiletpapier, maandverband, pleisters, EHBO doos, paracetamol
  • Afwasmiddel, zeeppoeder
  • Oploskoffie, poedermelk, (zwarte) thee, suiker
  • In BLIK: wortels, witte bonen, erwten, mais, tomaten
  • Vlees of vis in BLIK, blikjes paté
  • Diverse soorten bouillon blokken
  • Champignon- of tomatensoep in BLIK
  • Rijst, alle soorten pasta
  • Crackers, biscuits, koekjes
  • Boekweit grutten, havermout, custard